سنگ در معماری و نقش آن در نمای سازه

شاید بتوان مهم ترین نقش سنگ در معماری را نقش آن در طراحی نمای خارجی یک سازه دانست. برای طراحی و ساخت نمای بیرونی ساختمان از سنگ های بادوام، مقاوم و جذابی استفاده می شود که در برابر عوامل مختلف طبیعی و محیطی مقاوم بوده و به راحتی دچار آسیب نمی شوند. عوامل محیطی مثل سردی و گرمی هوا در طول شبانه روز، تابش نور مستقیم خورشید، برف و باران، بادهای شدید و مواردی از این دست می تواند موجب نابودی و از هم گسیختگی یک سنگ شده و مشکلاتی را برای شما به وجود آورد. یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر در انتخاب سنگ در معماری نمای خارجی، موقعیت مکانی سازه است. بسته به این که سازه شما در منطقه سردسیر یا گرمسیر است، از سنگ های مختلفی می توان استفاده نمود. برای نمای ساختمان باید از سنگ های باکیفیتی استفاده نمود که توانایی مقاومت در برابر عوامل طبیعی را دارا باشند و بتوانند در طول عمر مفید سازه، به خوبی نیازهای افراد داخل ساختمان را تامین سازد.

معماری داخلی با کمک سنگ

برای تزیینات داخلی ساختمان و معماری دکور خانه، سنگ گزینه مناسبی است.علاوه بر اینکه ظاهر خوب ،از مقاومت بالایی‌ در ساختار برخوردار است. در معماری‌ داخلی، از سنگ برای تزیین دیوار اصلی خانه، شومینه، ستون ها، کناره پنجره، پشت تلویزیون و غیره استفاده می شود. سنگ های تزیینی و تجملاتی در این فضاها، همان نقشی را دارند که کاغذ دیواری و پوسترهای دیواری ایفا می کنند.

سنگ در پوشش های دیوار داخلی ساختمان

سنگ های مرغوب و زیبا برای دیوارهای داخلی ساختمان، جلوه ای شیک و مدرن به آن می دهد. برای دیوارهای سرویس بهداشتی (دستشویی و حمام)، آشپزخانه و راهروها سنگ بهترین گزینه است. سنگی که برای دیوار این فضاها به کار می رود باید علاوه بر ظاهری زیبا، سطحی جلاخورده و صیغل داشته باشد. همچنین این سنگ های در برابر مواد اسیدی و شوینده نیز باید مقاوم باشد.

استفاده از سنگ در کف ساختمان

برای پوشش سطح کف و پله های یک ساختمان، سنگ بهترین گزینه است. سنگ هایی که برای پلکان استفاده می شوند، بایستی قابلیت برش خوردن داشته باشند تا به اندازه های موردنیاز ما درآورده شوند. این سنگ ها، بیشتر از سنگ های دیگر ساختمان در معرض آلودگی و سیاه شدن قرار می گیرند و از همین رو، باید به گونه ای باشند که در برابر مواد شوینده و ضدعفونی کننده مقاوم بوده و دچار مشکل نشوند. یکی از بهترین سنگ هایی که در پلکان و کف ساختمان می توان از آن استفاده نمود، سنگ کوارتزیت است.

استفاده از سنگ برای دیوار

یکی از روش هایی که به کمک آن می توان هزینه های طراحی دکوراسیون را کاهش ‌داد، استفاده از سنگ های ارزان قیمت و ساده برای‌ پوشش دیوار است. این سنگ ها، می تواند سنگ هایی باشد که در محیط طبیعی اطراف شما وجود داشته و یا در بازار به صورت آماده قابل خرید است. با نصب سنگ در دیوارها اگر فاصله ای بین آن ها افتاد، با کمک سنگ های ریزتر این فاصله را پر کنید. سنگ آهکی و ماسه سنگ دو مورد فوق العاده برای دیوار شما هستند.

This post is also available in: English

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.