از بین تمام مصالح، سنگ متریالی است که از گذشته تا امروز در نمای ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و دوام و مقاومت بالای آن همواره مطرح است. سنگ نما باید بدون ترک خوردگی و شکستگی بوده و متخلخل نباشد، زیرا نمای بیرونی از جمله قسمت های مهم ساختمان است که در معرض عوامل مختلف قرار می گیرد، در نتیجه در صورت وجود ترک خوردگی و یا خلل و فرج ممکن است گرد و غبار و یا آب باران در آن نفوذ کرده و به سرعت دچار فرسایش شود.

یک سنگ خوب باید از مقاومت لازم در برابر نفوذ آب برخوردار باشد و به دلیل قرار گرفتن در محیط های شیمیایی و طبیعی دچار آسیب نگردد. اکثر افرادی که نسبت به خرید سنگ نما اقدام می کنند تنها به توصیه های دیگران اکتفا می کنند و در نهایت با گذشت زمان احساس نارضایتی خواهند داشت.یکی از روش های تشخیص سنگ خوب از سنگ نامرغوب این است که توسط یک وسیله فلزی چند ضربه به سنگ بزنید. یک سنگ با کیفیت و بدون ترک، سنگی است که صدای شیشه بدهد، از این رو اگر در اثر وارد آمدن ضربه، سنگ صدای شیشه از خود ساتع کند بدون تردید سنگی سالم و بدون ترک و پوسیدگی خواهد بود.

انواع سنگ نمای ساختمان

سنگ هایی که برای نمای بیرونی ساختمان انتخاب می شوند باید از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشند. سنگ نما همواره در معرض تابش نور خورشید، برف و باران، گرد و غبار، آلودگی، سرما، گرما و رطوبت قرار می گیرد، به همین دلیل سنگ های مقاوم بهترین گزینه برای نما هستند. در ادامه به بررسی انواع سنگ های نما می پردازیم.

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت نوعی سنگ آذرین است و در رنگ های متنوع به بازار عرضه می شود. این سنگ بافتی درشت دارد و به راحتی می توان آن را با چشم مشاهده نمود. گرانیت آلودگی را جذب نمی کند و از سختی بالایی برخوردار است. از گرانیت نه تنها در نمای خارجی بلکه در محیط های مرطوب داخلی نظیر حمام و سرویس بهداشتی نیز می توان استفاده نمود، زیرا تخلخل آن پایین بوده و آب را به خود جذب نمی کند. سنگ گرانیت با توجه به کانی هایی که درون آن وجود دارد، به رنگ های طوسی، سبز، قرمز و صورتی دیده می شود. گرانیت های سیاه با دانه های درشت فلدسپار یا گرانیت های پلنگی نیز از انواع این سنگ محسوب می شوند که قیمت بالایی دارند و معمولا در قطعات بزرگ به فروش می رسند.

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن نیز که نوعی سنگ رسوبی است، بافت آن به صورت لایه لایه می باشد. این سنگ از چسبندگی بالایی برخوردار است و به دلیل ساختار لایه ای به دو روش cross cut و vein cut می توان آن را برش داد.

تروارتن به نسبت دیگر سنگ های نما ارزان تر است و مقاومت مطلوبی دارد. علاوه بر آن این سنگ به خوبی به سیمان می چسبد و نیازی به اسکوپ گذاری نمی باشد. تراورتن های موج دار نسبت به نوع ابر و بادی آن قیمت بیشتری دارند. تراورتن های طوسی، خرمایی و بژ و یا ترکیبی از این رنگ ها، به دلیل زیبایی و منحصربفرد بودن طرح و رنگ، قیمت بالاتری دارند.

سنگ مرمر

سنگ مرمر از جمله سنگ های بسیار زیبا و گران قیمت محسوب می شود. به دلیل قیمت بالا، از این نوع سنگ به ندرت در نما استفاده می شود اما دقت کنید که اگر بودجه کافی برای نماکاری دارید، بهترین و مقاوم ترین سنگ نما، سنگ مرمر می باشد.

سنگ مرمر در رنگ های زیبایی از جمله سبز، زرد و سفید موجود می باشد و در نماکاری حرم ها، مساجد، لابی هتل ها و ساختمان های لاکچری کاربرد دارد. این سنگ در برابر هوازدگی، گازها و باران اسیدی مقاومت بسیار زیادی دارد. این سنگ در نمای ساختمان و دیگر المان های دکوراتیو دکوراسیون داخلی به زیبایی ظاهر می شود.

سنگ سند استون

سند استون نیز از جمله سنگ های رسوبی است که از ماسه و کانی های مختلف تشکیل می شود. کانی های موجود در این سنگ شامل سیلیس، اکسید آهن، کربنات کلسیم و دولومیت می باشند.سند استون یا ماسه سنگ از مقاومت بالایی در برابر هوازدگی برخوردار است. چسبندگی این سنگ به ملات بسیار کم است، به همین دلیل هنگام استفاده از آن در نمای ساختمان از گیره اسکوپ سنگ استفاده می شود. رنگ ماسه سنگ، قهوه ای مایل به خاکستری و زرد است.سنگ سند استون به دلیل ساختار ماسه ای که دارد، دارای بافتی خشن و زبر می باشد و به خوبی ساب نمی پذیرد. این نوع سنگ آب را به خود جذب می کند و مقاومت خمشی کم آن سبب می شود تا به راحتی خم شود.

دستورالعمل ها، الزامات و ضوابط اجرای نمای سنگی

طبق ضابطه شماره ۷۱۴ امور نظام فنی و اجرایی و بر اساس بند ۴-۳-۲، ویژگی ها و مشخصات فنی کلی و حدود قابل پذیرش، الزامات و ضوابط اجرای نمای سنگی در ذیل شرح داده شده است.

  • سنگ هایی باید برای نماسازی ساختمان استفاده شوند که سالم بوده و فاقد پوسیدگی باشند. همچنین بادوام و عاری از هوازدگی و رگه های سست مارنی، میکایی، الیوین، پیریت، ترکیبات سولفاتی و سولفیدی و سایر موادی که در اثر عوامل جوی و هوازدگی تخریب می شوند، باشند.
  •  سنگ نما باید فاقد شیار، ترك، درزهای باز، حفره یا دیگر نقص هایی که احتمال دارد به انسجام ساختاری آن در زمینه استفاده مورد نظر آسیب وارد کند، باشد. همچنین سطوح و خطوط مرئی سنگ نباید لب پریدگی داشته باشد.
  • در مقابل عوامل جوی نظیر باران، تابش خورشید، گازهای موجود در هوا، بخار آب و وزش باد مقاوم باشد.
  • سنگ لوح مورد استفاده برای بخش های بیرونی در محیط با جو اسیدی یا در نواحی صنعتی که در آن آلودگی شدید هوا وجود دارد باید عاری از نوارها کربن دار باشد. سنگ لوح باید به گونه ای انتخاب شود که دارای ظاهری طبیعی باشد.
  • سطوح نمای سنگ باید یکنواخت بوده و به بهترین وجه کلنگی، تیشه ای، چکشی یا صیقلی شود به نحوی که رگه ها و نقش طبیعی آن به خوبی مشخص باشد.
  • سنگ باید متراکم و دارای ساخت و بافت یکنواخت بوده و از بلورهای ریز تشکیل شده باشد و درجه خلوص آن حتی المقدور زیاد باشد.
  • حداکثر قدرت مکش آب برابر ۸% وزن سنگ باشد.
  • در برابر یخ زدگی و هوازدگی مقاومت کافی داشته باشد

This post is also available in: English

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.